Sundaystitch is Granny stitch

Goede middag,

Hier zijn we alweer! Een zondag met mooi wisselvallig weer, maar het weerhoudt er mij toch niet van om deze blog te schrijven. 

Vandaag zullen we het hebben over de Granny steek. Ik denk wel dat de meeste onder ons deze steek wel kennen en iedereen bijna toch wel begint te haken met deze steek? Niet? 
Ik in ieder geval wel. 
Eerst ben ik begonnen met granny squares haken. Allemaal blokjes haken om deze achteraf aan elkaar te haken of naaien om zo een mooie dekentje te bekomen! Of kussens ervan maken. Super mooi! Ik ben in ieder geval fan van deze steek. 

Granny squares haken deken

Daarna ben ik begonnen met de granny stripes haken. Granny steken maar dan om en om haken. En deze steek heb ik verwerkt in een leuk woondekentje voor mijn dochter. Het haakt super goed weg en is ook helemaal niet moeilijk om te haken. 

grannystripes | deken haken | sundaystitch

De granny steek kan je ook verwerken in een mooie omslagdoek! Ook heel prachtig om te dragen en heel eenvoudig te haken. 

Hoe haak ik een Grannysquare? 

Je begint in het midden en werkt steeds in tegenwijzers in naar buiten.

1. Je haakt eerst 6 losse en je sluit de cirkel door middel van een halve vaste in de eerste losse steek.

2. Vervolgens haak je weer 3 losse steken

3. Dan 2 stokjes in de cirkel die je gemaakt heb met de 6 losse, gevolgd door weer 2 losse steken.

4. Weer 3 stokjes en 2 losse en dit herhaal je nog eens 2 keer.

5. Om de rij te sluiten haak je een halve vaste in de derde losse die het eerste stokje moet voorstellen.

6. Daarna haak je halve vaste steken tot je voorbij het derde stokje bent, en daar maak je in elke hoek 2 keer 3 stokjes met steeds 2 losse ertussen.  Tussen de steken niet op de hoek hoef je slechts 1 losse steek te haken.

Ik hoop jullie weer eens te mogen geïnspireerd met een leuke steek! Mochten jullie opmerkingen of vragen hebben mag je deze steeds hier in de comments plaatsen of een mailtje sturen naar info@crochetcreations.be

Tot dan! 
Marinka 

Reacties